30 éve foglalkozom nyelvtanítással. 3000 szó egy nap alatt – Georgij  Lozanov
módszer – én azt mondom 50-250 mondat egy nap alatt (ön)hipnózisban, saját módszer alapján.

Általános iskola második osztályos voltam, amikor az első magánórát vettem (német nyelvből). Az első magánórát pedig 18 évre rá tartottam angol nyelvből (100 ft-ért:-))Az általános iskolában oroszul, németül tanultam/tanítottak – ha annak lehet nevezni azt a fajta oktatási rendszert. Aztán angolul, olaszul, japánul, héberül ja és ne felejtsük el az eszperantót sem. Kerestem a hatékony, gyors és rövid utakat a nyelvtanuláshoz és mindent ami segíti a hatékony tanulást. 

Japánban tanultam japánul kb. 1 évet.   Három hónapig budhista templomban laktam,ahol megismerkedtem az ülőmeditációval (Zazen) és a Japán tradicionális ijászattal (Kjúdó)ami hihetetlen segítség volt a tanuláshoz.

Mindig is érdekelt a pszichológia, az elme, hogy működik a tudatalatti. Végül is minden arról szólt, hogy tudom a fejemben a „mozit” leállítani, hozzáférni a tudatalattihoz, hogyan tanulhatók hatékonyabban és később, hogy hogyan adjam át ezt a tudást a leghatékonyabban.

Londonban egy továbbképzésen kitűnő eredménnyel végeztem az „angol, mint második nyelv tanítása nem anyanyelvű tanárok számára”. Három különböző amerikai hipnózis iskolában szereztem oklevelet.

Tanulmányoztam a Lozanov módszert (erre épült a  Relaxa, Villám angol, német stb. hanganyagok,a BrainTurbó oktatás és a mostanában egyre népszerűbb jobb agyféltekés nyelvoktatás). Ehhez még hozzájött részemről a Jóga nidra, az Álomjóga – éber alvás, meditáció. Mindent, ami hozzájárul a tanulás/tanítás hatékonyságához társítottam a saját kidolgozott módszeremmel, aminek az egyik fő alappillére hogyan segítsem elő már az órán a rövid és a hosszú távú memóriába bejutását a nyelvnek. Egy dolgot viszont nem tud helyettesíteni, TÉGED, a nyelvtanulót. Hiszen minden ember egyedi és egy kicsit egyénre szabva kell átadni a tudást.

Hiszek abban, hogy ”A jó tanító nem a saját tudásának gyümölcseit osztja meg tanítványaival, hanem megmutatja nekik, hogyan arassák le saját gondolataik gyümölcseit” (Kahlil Gibron)
 
Gyere/gyertek el és tanulj könnyedén, hatékonyan az én módszeremmel.A Te igényeid szerint tudok segíteni az általam kidolgozott módszerrel (valamint a korábban megemlített hipnózis, önhipnózis, jóga nidra, meditációval stb.) 

Tartok korrepetálást olvasási és tanulási nehézségekkel küzdőknek. Segítek új tanulási szokások kialakításában. Ehhez nagy segítség volt annak idején az Oroszlány Péter által tartott tanfolyam „a tanulás tanítása” és az általa kiadott „Könyv a tanításról” ami a mai napig segíti a munkámat.

Ez egy több évtizedes folyamat, amíg ez a módszer letisztult (bár még mindig jöhet hozzá változás, finomítás) és kellett egy új nyelv a francia (nagyon sokszor kacsingattam a megtanulása felé az érdekes dallama miatt, de…) amin meg tudtam mutatni, hogy mégis csak könnyedén meg lehet tanulni az önhipnózis segítségével is egy új nyelvet. 

A próba órán szintfelmérés, igényfelmérés és az óra bemutatása történik.

 

Georgij Lozanov

Elkezdte a kísérleteit már 1965-66-ban Bulgáriában. Rendkívül érdekes kísérletek voltak. A nyelvvel kezdte. A nyelv pedig, amelyet választott, a francia volt. Ha felnőttként beiratkoznánk valahová egy francia tanfolyamra, azt várnák tőlünk, hogy 3 óra leforgása alatt (3 óra az ideális tanulási idő nyelvnél) azt várnák, hogy 3 óra alatt hozzávetőlegesen 25-40 szót tanuljunk meg. Ami pedig a megjegyzést illeti, azt várnák, hogy a vizsgáig -megfelelő tanulás esetén - emlékezzünk úgy 80 %-ra. Vagy annyira se.

Lozanov lassanként rájött, hogy társadalmunkban a legtöbb tanulási módszer nem hatékony. Sőt, mi több, csapnivaló. Az átlagember, aki társadalmunkban 4 év után egyetemi diplomát kap, s a költségek 25-50 ezer $-t tesznek ki, mindennek, amit az egyetemen tanult, a 80-90 %-át elfelejti még a nyár előtt, amely az utolsó egyetemi évet követi. Már az első 30 nap folyamán 80 % vész kárba. Néhány professzor azt javasolta, hogy ha országunk egyetemeit ki akarjuk üríteni, ez nagyon-nagyon egyszerű. Egyszerűen megoldható. Váratlanul mindenkit visszahívnak 48 órával a záróvizsgák után, és újra le kell vizsgázni. Akkor kiderülne, hogy a hagyományos tanulási mód, az agy megtömése minél több információval, aztán berontani a vizsgára, az összes információt gyorsan előadni, aztán hazamenni, pihenni, és elölről kezdeni. Ez a tanulás annyira nem hatásos, hogy majdnem minden így megszerzett tudás kárba vész. Ezért van az, hogy ha nyelvet tanultunk valahol, és aztán elutazunk egy olyan országba, ahol a nyelvet beszélik, valószínűleg csupán 3-4 szó jut eszünkbe, és még az is rosszul.

Lozanov elhatározta, hogy zenét és relaxációt alkalmaz. Kísérletet kezdett. Szigorúan ellenőrzött körülmények közé behozott 60 diákot. E 60 diákot sokféle rétegből választották, és franciául egyikük sem tudott egy szót sem. A kísérletet szigorúan ellenőrizték olyanok. olyanok, akik nem rokonszenveztek a kísérlettel, úgyhogy szigorúan ellenőrizték. 1966-ban összeszedte a 60 embert, és úgy érezte, hogy nagymértékben növelnie kell az átlagos tanulási szintet, hogy az állam támogatásával megalapíthassa a Szuggesztológiai Intézetet. A Szuggesztológiai Intézetet később valóban létrehozták Bulgária fővárosában, Szófiában. Lozanov összeszedte az embereket, az említett 60 személyt, 150 szót akart velük megtanultatni, alkalmanként. 150 szót úgy, hogy a megjegyzés szintje is javuljon. Behozták a diákokat. Zene szólt. Lágy, lazító hatású zene. Leoltották a villanyt, és felolvasták a szavakat. A lapok egyik oldalára franciául voltak odaírva, másikra bolgárul. Amint felolvasták a szavakat, a hallgatók ellazult állapotban megismételték őket, aztán újból éber állapotba kerültek. Átvették a szavakat, és majdnem mindet tudták. Kezdettől fogva úgy tapasztalták, először éber állapotban hallgatták a szavakat, másodszor mélyen ellazult állapotban hallgatták őket, harmadszor ébren újra ismétlés jött. Azt tapasztalták, hogy az első alkalomtól kezdve 98 %-os volt a megjegyzés. Minden foglalkozás végén a tanult szavak 98 %-ára emlékeztek. 6 hétig folytatták a kísérletet, és minden diák elérte a 98 %-os szintet. Holott előzőleg semmit nem tudtak franciául.

Mielőtt abbahagyták volna a kísérletet, Lozanov 15 újabb önként jelentkezőt hívott. 15 önként jelentkező diák érkezett. Lozanov azt kérdezte: „Meg lehet-e

tanulni 500 szót is 1 nap alatt?" Egy szombati napon összegyűltek, egész nap dolgoztak, mert még senkiről, senkiről nem tudtak, aki 500 szót tanult meg 1 nap alatt. És a nap végén


kiderült, hogy 98 %-ban jegyezték meg az elhangzott szavakat. Érdekes adalék, hogy a résztvevők közül sokan ideges zavarukban szenvedtek, sőt 40 %-ukat pszichológiai vagy pszichiátriai nyilvántartásból választották. De a 6 hetes tanulási idő után, miután napi 250 szót tanultak meg majdnem mindannyian, sokkal jobban voltak. Ebben a tanulásban nem volt stressz, nagyon megnyugtató volt. Azt tapasztalták, hogy kitisztult a fejük, és remekül érezték magukat. Bizony egész más a hagyományos tanulási mód, amelyre a stressz, a feszültség, a versenyszellem jellemző. Az 500 szó megtanulása után, a nap végén prímán érezték magukat. Nem volt stressz, fáradtság, semmi.

Lozanov folytatta: „Nézzük meg: nem lehet-e tovább növelni a teljesítményt?" -mondta. És visszahívta a 12 legjobb hallgatót. 2 héttel később összeültek, hogy megnézzék, meg tudnak-e tanulni 1000 szót 1 nap. 1000 vadonatúj szót 1 nap alatt. Az eredmény az lett, hogy a foglalkozás végére sikerült nekik megtanulni az 1000 szót 98 %-ban. Érdekes, hogy körülbelül 6 hónappal később újra összehívták az 50 diákot, hogy megnézzék, mennyire emlékeznek még. Nem volt alkalmuk franciául olvasni, nem volt alkalmuk beszélni. Mégis az derült ki, hogy 69 %-ra emlékeznek, ismétlés nélkül. 1 ismétlés után az eredmény újra 98 % lett. Más szóval: ez a zenét relaxálással ötvöző módszer - az alfa-théta szinten, a 2 félteke serkentésével - a tanulási képesség jelentős növekedéséhez vezetett.
1974-ben Lozanov már 1800-ra növelte az 1 nap alatt megtanulandó szavak számát. A megjegyzés 98 % volt. 1979-ben, egy különleges kísérletben, kiválasztott diákokkal, Lozanov 3000-re növelte a szavak számát 1 nap alatt. Más szóval: mozgósította az agyat. A megjegyzés 98 %-os maradt. Ez valami fantasztikus! Egyszerűen... egyszerűen hihetetlen, elképzelhetetlen. De Lozanov felismerte, hogy az agy tanulási képessége egyszerűen végtelen. Korlátlan mennyiségben képes információt begyűjteni. Pl. ha angolul jól beszélünk, igen, akkor valószínűleg, hozzávetőlegesen 1200-2000 szót használunk mindennapi életünkben. 2000 szót elég ahhoz tudni, hogy folyékonyan beszéljünk egy nyelvet. Egy átlagos angol anyanyelvű személy 1200 szót sem használ. Ami azt illeti, egyesek, különösen az alacsony iskolázottságúak, olykor 500 szónál is kevesebbet használnak. 2000 szóval már el tudunk olvasni bármilyen újságot, bármilyen magazint, rádiót hallgathatunk, tévét nézhetünk, kivéve a szakmai programokat. Lozanov bebizonyította nekünk, hogy az ember képes megtanulni egy nyelvet 1 nap alatt. Tartós eredménnyel. E tanulási technika megváltoztatja tanulási szokásainkat. Forradalmasítja a nyelvvel kapcsolatos összes nézetünket. Lozanov sok más módszert, technikát is kidolgozott.

 

 

Forrás: Brian Tracy - Főnix Szeminárium